19 Ekim 2008 Pazar

Mobil Pazarlama'ya Giriş

Mobil pazarlama değişen pazarlama anlayışı, gelişen teknoloji ve farklılaşan satın alma alışkanlıkları ile ortaya cıkmış olan son pazarlama trendlerinden biri. Su an ülkemizde emekleme aşamasında olsa da mobil alanda geliştirilen teknolojilerin etkin olarak kullanılmaya başlaması ile kısa surede büyük bir patlama yapması beklenen bir pazarlama bileşeni.
Konuyu biraz acarsak yoğun olarak konuşulan yeni pazarlama anlayışı ile tüketicinin kral olduğunu kabul etmiş durumdayız. Rekabetin artması, yeni ve farklı olanın çok çabuk taklit edilebilmesi, tüketicinin bir çok iletişim mesajı arasında kaybolması yeni pazarlama düzeninin en büyük çıkmazlarının bazıları.

Artik şirketler tüketiciye birebirde ulaşmak için var güçleri ile çalışıyorlar. Mass marketing çoktan sona erdi ya da belki de hiç yoktu. (JWT’nin efsanevi kreatif direktörü Jeremy Bullmore “Behind the Scenes in Advertising” adlı kitabında, aslında kitlesel pazarlamanın hiçbir zaman var olmadığını iddia etti. Bullmore’a göre “kitlesel gönderim var fakat kitlesel alım yok”. Yani insanlar aldıkları mesajları farklı algılıyorlar, farklı yorumluyorlar ve bu kişisel yorumların çoğu, reklamcıların asıl vermeyi hedefledikleri mesaja uymuyor.Kaynak:Farketing.com) Tüketici kral ve kraliçeler segmente edilerek demografik özellikleri satın alma davranışları gibi farklı özelliklere ayrılarak ayni özellikte olanlara ayni mesaj gönderiliyor. Hatta şirketler birebire inmeye bile çalışarak her tüketici için ayrı mesaj geliştirme aşamasına geldiler bile.

Pazarlama anlayışının değişmesine etkisi olan tüketiciler de neler değişti peki? Bu duruma da asil konumuzdan sapmadan kısaca değinirsek artik tüketiciler de eski tüketiciler değil. En büyük avantajları her turlu bilgiye bir çok farklı yöntemle anında ulaşabilmeleri, istedikleri ürünle ilgili çok fazla seçenekleri olması ve istediklerine istedikleri zaman sahip olabilmeleri. Artik sadece firmaların söyledikleri ile yetinmeyip satın almadan önce araştırıyorlar, diğer tüketicilerle görüşüyorlar, bloglar kuruyorlar, ürünlerle ilgili tartışıyorlar hatta bazı markaları hayat tarzları haline bile getirebiliyorlar. Satın alma davranışında sadece dinleyen taraf olmak istemiyorlar.

Gelişen teknolojiyi çok yakından takip ediyorlar ve sürekli iletişimlerinde teknolojiyi ekin olarak kullanıyorlar. Issız bir adaya düşme ihtimali olan insanların nerdeyse yüzde yüzünün yanında alacakları üç şeyin başında cep telefonları geliyor.
Artik yanımızda taşıdığımız cep telefonları ilk çıkan sadece konuşma hizmeti vermenin yani sıra dambıl ya da takoz olarak da kullanılabilen ve ayni fiyata doğan görünümlü şahin alabileceğiniz dedelerine göre çok farklı teknolojik hizmeti bünyesinde sunabiliyor. Artik cep telefonunuzdan tv seyredebiliyor, alış veriş yapabiliyor, fotoğraf çekebiliyor, müzik dinleyebiliyor, yüklü dosyaları paylaşabiliyor, şarkı indirebiliyor, wireless ile internete çok daha rahat bağlanabiliyor, sunum yapabiliyorsunuz. Ülkemizde de yeniden ihalesi açılacak olan 3G ve su an henüz kullanılmaya başlanmamış yeni bir teknoloji olan wi-max ile mobilizasyon tamamen değişmiş olacak.

Mobil pazarlama da tam da bu gelişmelerin ortasında gelişen bir pazarlama anlayışı olarak ortaya çıkıyor. Mobil cihazlar üzerinden bir şirketin yapmış olduğu tüm pazarlama iletişimi uygulamaları anlamına geliyor. Genel de ‘pull’ ve ‘push’ olarak iki farklı ana başlık altında toplanabilecek farklı uygulamalar mevcut.
‘Pull’ firmanın klasik medya ile (tv, dergi, outdoor, internet vb.) bir kampanyayı tüketiciye iletmesi ve tüketicinin de kampanya dahilinde belirli bir servis numarasına (short number) bir şifre mesajı (keyword) göndererek çekilişe katılma ya da hediye kazanılması anlamına geliyor. ‘Push’ ise firmanın izinli veritabanında bulunan kişilere bilgilendirici mesajlar göndermesi sekilinde özetlenebilir. Çok yaratıcı ya da farklı çözümler üretmese de sağladığı fayda ve uygulama kolaylığı nedeni ile ülkemizde en çok kullanılan yöntemlerden biri Ağırlıklı olarak bankaların ve alışveriş merkezlerinin kullandığı bu yöntemle indirim bilgileri, ödeme hatırlatmaları, kampanya tarihleri gibi bilgilendirmeler yapılıyor. Burada unutulmaması gereken bu tarz mesajların spama düşme ihtimali ve 2005 de çıkan bir yönetmelik ile sadece izinli veritabanına bu tarz mesajların gönderilmesinin firmalara bir yaptırım olarak getirilmesi.(Şu an yönetmelik şeklinde olduğu için bu alanda eksiklikler çok fazla. Yurt dışında şirketlere izinsiz pazarlama yaptıklarında büyük para cezaları uygulanmaya çoktan başlandı)

Belirtilen iki baslığın dışında mms, wap push, wap search, adgames, indirilebilir içerikler, wap banner, bluetooth, wifi mobil pazarlama alanında kullanılan ve daha yaratıcı kampanyalar geliştirilebilecek uygulamalar olarak belirtilebilir...

Hiç yorum yok: