30 Ekim 2012 Salı

Performans Pazarlama Nedir?

Performans Pazarlama affiliate pazarlama ile (ne kadar İngilizce kullanmamak istesem de kelimeleri, tam olarak Türkçe'leri maalesef mevcut değil) başlayarak daha sonra gelişen ve farklı protokolleri de bünyesinde bulunduran dijital mecra pazarlama türü..

Affiliate pazarlamanın başlangıcında ise kısaca hikaye şu ki Amazon'un patronu bir yemekte, yemek sitesi olan biriyle tanışıyor. Konuşurlarken ortaya Amazon'daki yemek tarifi kitaplarının bu siteden tanıtımı, karşılığında da  siteden gelen  satış başına bir komisyon verilmesi şeklinde bir anlaşma yapılıyor ve affiliate pazarlama yaklaşık 12 yıl önce tohumlarını atmış oluyor.

Bu günümüze gelen performans pazarlamada da aynı mantık mevcut ama affiliate pazarlama ile kısıtlı değil. Şu an performans pazarlama altında arama motorları, display pazarlama, mobil pazarlama, sosyal ağ pazarlama, retargeting ve affiliate pazarlama dahil edilebilir. Bu yöntemlere de ayrı ayrı değiniyor olacağız.

Performans pazarlamada siz başarılı olduğunuz ölçüde pazarlama mecrasına ödeme yapıyorsunuz. Tabi ki bu durumda öncelikli olan ölçülebilir bir eylem başarısının olması gerekliliği. Yani performans pazarlama altındaki yöntemlerden birini uyguladığınızda öncelikli olarak ne hedeflediğinizi belirlemeniz gerekmekte. Markanızın yeni bir ürününü lanse etmek mi; var olan bir ürününüzün satış adetlerini arttırmak mı; ya da her ikisini de birden mi..(Bütçenizi amacınıza göre planlamanız ve paylaştırmanız gerekiyor)

Bu hedef üzerinden de eğer yeni bir ürünü tanıtmak amacı ise niyetiniz gösterim ön plana çıkıyor, amacınız satış ise aksiyon üzerinden ödeme yöntemine gidebiliyorsunuz. Burada hibrid uygulamalar da yapmanız mümkün.
Başlıca komisyon türleri de şu şekilde:


  • CPM (Cost per mille): Her bin gösterim başına ödeme
  • CPC (Cost per click): Her bir tıklama başına ödeme yaptığınız model
  • CPA (Cost per acqusition): Her bir abonelik ya da satış üzerinden ödeme
  • CPL (Cost per lead): Her bir talep üzerinden yapılan ödeme. Burada gelen talepleri satışa çevirmek yine size düşüyor.
Bu komisyon modellerinin her birinin ayrı ayrı avantajları mevcut ama konu tamamen sizin yapacağınız kampanya ya da reklam çalışmasında neyi hedefelediğinize bağlı. Şahsen örnek vermek gerekirse benim şu an çalışmakta olduğum şirket bünyesinde bizim amacımız satışa dönük uygulamalar yapmak. Bu amaçla ve ürünün de yapısı gereği (TTNET ve ADSL) dijital mecradan talep toplayarak satış sürecini arka tarafta third party firmalar üzerinden yönetmekteyiz. Özellikle affiliate, display ve coreg şeklinde metodlar uyguluyoruz. Burada yapmış olduğumuz anlaşmalar ise gelen talep üzerinde; taleplerin başarıya dönüş oranına göre baremli bir ödeme modeli.

Performans pazarlama bu noktada nasıl bir kolaylık sağlıyor derseniz; kısıtlı bütçelerle tamamen ölçülebilir süreçler geliştirmek istiyorsanız performans pazarlamayı tercih edebilirsiniz. Artı esnek bir yapıya sahip olduğunuz için (standart medya satınalmaktan farklı olarak) yapmış olduğunuz pilot çalışmalar üzerinden size en uygun hibrid modellemeyi oluşturarak kampanyanızı daha başarılı hale getirebilirsiniz.

Hiç yorum yok: